Sotočje zemlje in neba

datum: 23.09.2008

kategorija: Novice SIM


Likovna kolonija 2008 je že krepko za nami tukaj pa objavljamo nekaj vtisov letošnje mentorice kolonije Monike Ivančič Fajfar

Likovna kolonija 2008 je potekala na Mostu na Soči pod mentorstvom samostojne kustosinje, likovne kritičarke in pedagoginje v kulturi Monike Ivančič Fajfar.

V nadaljevanju si lahko preberete vtise, ki jih je odnesla z letošnje kolonije in njen strokoven pogled na delo izbranih likovnih ustvarjalcev.

Sotočje zemlje in neba

Naslov letošnje likovne kolonije »Sotočje zemlje in neba« je služil kot izhodišče za iskanje krajinskih motivov v okolici tega slikovitega kraja.

Sama sem bila k sodelovanju na tradicionalni likovni koloniji povabljena prvič. S tem sem dobila poseben privilegij; spoznati ustvarjalce, ki prihajajo iz različnih okolij in jih spremljati pri delu. To je bila nadvse zanimiva izkušnja – enkrat nemo opazovati avtorje pri delu – da ja ne bi zmotila njihove ustvarjalne zbranosti – spet drugič z njimi sproščeno klepetati o barvah, kompozicijah, vsebini slik, ….


Vladimir Klanjšček, zamejski slikar iz Števarjana, k slikanju pristopa na poseben, meditativen način. Z nizanjem neštetih potez, počasi, plast za plastjo, ustvarja slike, ki so videti, kot prekrite s prosojno tkanino. Čeprav so zato videli nežne in krhke, pa imajo premišljeno in uravnoteženo kompozicijsko zgradbo, ki sega prav do roba platna, zaradi česar njegove slike niti ne potrebujejo ovira.

Zamejski slikar Hijacint Jussa se predstavlja z abstraktnimi kompozicijami, ki se poigravajo s simboliko barv. Barve vode, neba in zemlje predstavljajo naravo, medtem ko močni rdeča in črna zaznamujeta človekovo nasilno pristnost v krajini. Sporočilo slike še okrepi vehementna poteza čopiča, ki ponekod dobesedno oškropi platno, ter v svežo barvo vgravirana risba, ki deluje kot skrivnosten zapis.

Mladi slikar Davor Mešić iz Tuzle, letos študent likovne pedagogike v Ljubljani, je že zvest udeleženec likovne kolonije na Mostu na Soči. Njegov osebni in slikarski temperament se kaže tako v izbranih vsebinah, kot tudi v slikarskem slogu. Po realni predlogi zasnovana krajina je naslikana z zabrisanimi potezami, ki dajejo celoti mehkobo domišljijske pokrajine. Nenavaden in duhovit je tudi motiv obraza, ki kuka preko roba slike in gledalca vabi vanjo.
Davor Mešić in Monika Ivančič Fajfar Davor Mešić in mentorica Monika Ivančič Fajfar

Vlatko Zimmer iz Tuzle, ki je tam tudi aktiven član likovne sekcije Slovenske skupnosti, prav tako na to likovno kolonijo prijaha že vrsto let. »Če bi ustvarjal le v enem stilu, bi mi bilo dolgčas«, pravi. Tudi na tej razstavi si lahko ogledamo slike, na katerih se sprehaja od realizma in kolorizma, do abstraktnejših oblik.
Vlatko Zimmer Vlatko Zimmer

Tudi Marija Donadić, upokojena profesorica nemščine in slovenščine z Reke, se predstavlja s slikama, ki se po slogu močno razlikujeta, obe pa razkrivata njen poetično čuteč pogled na naravo. Prvo, Vrba žalujka ob jezeru, je avtorica premišljeno gradila več dni, da bi poteze in barve uravnotežila na celotnem platnu. Slika Simfonija barve pa je narejena na način, ki je blizu akcijskemu slikarstvu; razredčena barva se nekje razliva po platnu, spet drugje zgosti v večje barvne ploskve, narejene s čopičem, kar ustvarja preplet med naključnim in namernim. Barvi se enakovredno pridruži belina platna, ki proseva skozi barvne nanose kot svetloba skozi vodno gladino.

Vida Grbac z Reke se s slikarstvom ukvarja že več kot dvajset let. To se odraža tudi na njenih oljnih slikah, ki so narejene s samozavestno, odločno potezo. Sproščeno se loti motiva krajine, ki z mehkimi griči in zemeljskimi barvami spominja na istrski ambient, iz katerega izhaja. Prav tako pa zna s slikarsko lopatico poustvariti vodne vrtince, ki si utirajo pot skozi strmo strugo Tolminke.

Eva Zvrko, diplomirana slikarka iz Dubrovnika, se kolonije udeležuje prvič. Predstavlja se z abstrahiranimi krajinami. Gore so upodobljene poenostavljeno, zato toliko bolj pridejo do izraza barvni učinki. Z nizanjem prosojnih nanosov barve v hladnih, umazanih barvah je dosegla melanholično vzdušje gorske pokrajine v dežju.

z leve:M. Donadić, H. Iussa, E. Zvrko, D. Mešić, V. Klanjšček, Marija Grbac z leve:M. Donadić, H. Iussa, E. Zvrko, D. Mešić, V. Klanjšček, M. Grbac


Slikarski način Ivana Stojana Rutarja zaznamuje vehementna poteza širokega čopiča ter izkoriščanje dramatičnega učinka močnih kontrastov. Kontrast svetlobe in teme pride do izraza v motivu ognjemeta nad nočnim jezerom. Na sliki Dobro jutro pa lahko opazujemo nasprotja med toplimi barvami, s katerimi prvi žarki ožarijo bregove reke, ter hladnimi in megličastimi jutranjimi sencami pod mostom.

Sonja Povhe si prizadeva, da bi izbrani motiv prikazala čim bolj zvesto. Pri tem si pomaga s fotografijo. Pri umeščanju hiš in drugih urbanih elementov v pokrajino je dosledna, pa čeprav se posamezni detajli s pogledom v daljavo zabrisujejo. Natančnosti navkljub pa zna poteze začrtati s sproščeno roko, kar daje njenim slikam več svobode.

Bogdan Soban svoje poklicno znanje računalniškega programiranja ustvarjalno izkoristi tudi v prostem času. Sestavlja različne programske kode, s katerimi računalnik lahko oblikuje neskončno število unikatnih, neponovljivih slik. Avtor potem naredi izbor najboljših in jih digitalno natisne na platno.
Bogdan Soban
Bogdan Soban udeležencem likovne kolonije predstavi računalniško tehniko ustvarjanja slik.




Na skupinski razstavi ob zaključku kolonije se tako predstavlja 10 različnih slikarskih rokopisov, ki pa jih združuje enoten motiv krajine. Ta odraža duha okolja, v katerem so dela nastajala, celota pa odseva tudi duh celotedenskega ustvarjalnega druženja. Nekoliko poetično torej lahko zaključimo, da je pričujoča razstava jezero, v katero so se zlili tokovi posameznih ustvarjalnih energij.


Monika Ivančič Fajfar