Po komaj štirih letih učenja solo petja so Ireno Preda na avdiciji med več kot 300 kandidati z vsega sveta sprejeli na najuglednejšo angleško glasbeno akademijo Trinity College of Music v Londonu, ki je del Trinity Laban, prvega britanskega glasbeno-plesnega konservatorija. Sopranistka Irena Preda ima za sabo že več recitalov in nastopov v okviru študija v Londonu, tudi na jazzovskih in gospel koncertih in je svojo prvo operno vlogo odpela aprila 2005 v Purcellovi operi Dido in Enej.

»S profesorico Pijo Brodnik, pri kateri sem se pred tem učila v Ljubljani, sva zelo dobro delali. Lotevali sva se širokega spektra repertoarja in ves čas gradili zanesljivo tehniko, tako da sem se lahko predstavila z že dokaj zahtevnimi samospevi in arijami. Na avdiciji pa je bilo treba pokazati tudi improvizacijo, s čimer se pred tem nisem nikoli srečala. Prav tako je bilo treba prebrati del poezije ali dramskega besedila, ki smo ju dobili na licu mesta, kar je bilo tudi nenapovedano. Zaradi slednjega sem se prepustila trenutku, improvizacijo zapela, kot bi bila na odru, polnem glasbenikov, z recitacijo poezije pa sem nasmejala celotno komisijo, kar sem vzela za dober znak, saj je šlo v pesmi za komičen zaključek,« umetnica odgovarja na vprašanje, kako je po njenem mnenju prepričala strogo komisijo.  

Otroštvo, polno glasbe

Njena ljubezen do glasbe, petja, kot pravi, izvira  iz otroštva, polnega glasbe. »V družini smo veliki ljubitelji raznolikih žanrov glasbe in z glasbo sem ves čas odraščala.  Kot otrok sem pogosto prepevala in imela mini koncerte pred ogledalom v predsobi, vendar nisem marala, da me kdo vidi, saj sem imela vedno narejen celoten styling s pomočjo mamine garderobe in čevljev, ki so mi bili bistveno preveliki. Posebno rada sem pela v angleškem jeziku in znala vse pesmi z lestvic na pamet.«

Dolga leta je pela tudi v Vetru, odličnem mladinskem pevskem zboru, kjer je pridobila pomembne zborovske pevske izkušnje. »V Vetru sem se prvič srečala s petjem klasične literature in branjem notnega zapisa. Izjemna Urša Lah, ki je zbor vodila vsa leta, ko sem bila v Vetru, je iz najstniško razposajenih začetnikov-ljubiteljev petja vsako šolsko leto začela z novo postavitvijo pevcev, spomladi pa smo vselej odlično pripravljeni in z odnosom, ki je bil že popolnoma profesionalen, Slovenijo zastopali po Evropi in domov prihajali kot nagrajenci z najvišjimi nagradami uglednih zborovskih festivalov,« pojasnjuje sogovornica. To priča o disciplini, delovnih navadah, vzgoji spoštovanja do literature in odgovornosti do skupnega dela. »Uspehi so nam pokazali, kaj vse je možno, če delaš zbrano in z jasnimi cilji. V nas pevcih je tovrstno delo prižgalo strast do poustvarjanja, raziskovanja literature, ki se je vsa leta poglabljala, meni pa je petje v Vetru pokazalo in potrdilo, da sem v petju na svojem.« Vse to, skupaj s prijateljstvi, ki so se stkala v Vetru in trajajo še danes, Ireno Preda vsa leta spremlja na njeni akademski, profesionalni in pedagoški poti.

Operni začetki in prva operna vloga

»Moja prva profesionalna vloga je bila Carmen iz istoimenske opere Georgesa Bizeta. Pred tem sem izdelala kar nekaj vlog na akademiji, med njimi nekaj izjemno zanimivih sodobnih del. V Carmen pa sem debitirala že dva meseca po diplomi in v njej zares uživala, saj je bila režiserka prav tako operna pevka, ki je v tej operi pela po vsem svetu z mnogimi takratnimi vzorniki,« se svojih opernih začetkov spominja sogovornica.

Vloga dramske igre pri opernem petju

Dramska igra je v operi poleg petja ključna. »Dobri operni pevci so dobri igralci, ki dobro pojejo. Dobre glasbene akademije in vajeniški programi opernih hiš zato na izpopolnjevanje svojih pevcev v igri polagajo ogromen pomen,« pove sopranistka. O opernih vzornikih pa: »Kar nekaj jih je, tako med legendarnimi opernimi pevci, kot tudi med kolegi, ki danes delujejo. Odvisno od repertoarja, saj ima vsak pevec svoje individualne vrline, vselej pa me navduši avtentičnost izvedbe, ki je odvisna od iskrene globoke povezave z zgodbo oz. vlogo, očitna pa je tako na odru kot na posnetku.  S svojim slogom in izrazom pa me navdušujejo tudi drugi glasbeniki, tako solisti kot tudi razni sestavi, skladatelji ter druge zvrsti glasbe in umetnosti.

Pred kraljico Elizabeto …

»Ob kraljičinem obisku v Sloveniji se je gostiteljem zahvalila z gala dogodkom, na katerem sem nastopila. Nastop mi je ostal v spominu po vzajemnosti sodelovanja vseh vpletenih v organizacijo dogodka in splošnem vznemirjenju, ki je bilo v zraku. Na odru mi je bilo zelo prijetno. Nastopu je sledila predstavitev kraljici, ki se nam je želela zahvaliti. Spregovorili sva nekaj besed, oba s soprogom sta bila zelo prijazna in mi čestitala ob nedavni diplomi na Trinity College of Music. Le-tega sta dobro poznala, saj se v londonskem Greenwichu nahaja v prostorih, ki so bili stoletja prebivališče kraljeve družine, kraljičin nečak Vojvoda iz Kenta pa je tudi njegov pokrovitelj,« je Irena Preda strnila vtise o nastopu pred kraljico Elizabeto.

Irena Preda kot humanitarka

Sogovornica pove, da je humanitarna dejavnost njena osebna odločitev. »Zavedam se, da izhajam in delujem v predelih sveta, kjer vsakodnevno živimo z določenimi privilegiji, ki so nam dokaj samoumevni, marsikomu pa nedosegljivi. Z občutkom odgovornosti in tudi željo, da s svojim delovanjem kjer in kolikor je to mogoče delujem v smeri opolnomočevanja, z glasbo in enako čutečimi ljudmi ustvarjamo programe, ki ponujajo most do boljših razmer. Želimo biti del rešitev.«

Irena Preda trenutno živi v Los Angelesu, običajno pa je vsaj dvakrat letno v Sloveniji. »V Los Angelesu imamo čudovito skupnost Slovencev v Kaliforniji, kjer prirejamo raznovrstne dogodke in skrbimo za povezave med tamkajšnjimi rojaki, ohranjamo stik z našim jezikom in s Slovenijo.«

Operno petje v Sloveniji

»Obe operni hiši v Sloveniji  dobro delujeta, vsako leto pa je nekaj obetavnih mladih pevcev, ki jih je prav podpreti v razvoju umetniške poti. Tako bomo tudi v bodoče lahko imeli dobre produkcije doma in ponosno gledali na tiste, ki Slovenijo s svojim vrhunskim delovanjem predstavljajo po svetu,« je svoje videnje opernega petja v Sloveniji pojasnila Irena Preda, katere pevske ambicije zajemajo še več del s privlačnimi tematikami in sodelovanji z zanimivimi soustvarjalci.

Blanka Markovič Kocen

Foto: osebni arhiv I. P.